Pe aşa vreme… (am dat-o-n filozofie)

informatie1

…nu-ţi rămîne decît să-ţi baţi copiii sau cîmpii. Aşa că, nefiind un adept al violenţei, mă voi rezuma la activităţile agricole mai sus menţionate.

Pe vremurile în care problemele mele zilnice nu se învîrteau în jurul EBITDA mă apucasem, ca tot studentul iubitor de petreceri terminate tîrziu, cu un pahar în mînă şi un ochi la răsăritul de soare, de găsit răspunsuri la întrebări existenţiale. Normal că nu le găseam, dar de plăcerea discuţiilor, ne prefăceam că le ştim. Previzibil deja, n-am găsit răspunsul la nici una dintre ele, dovadă fiind faptul că în toţi anii trecuţi de atunci, nominalizarea la Premiul Nobel pentru Pace s-a lăsat aşteptată.

Ok, preambulul fiind făcut, trec şi la subiect. Din acele vremuri io a ajuns la concluzia că a găsit elementul de bază ce diferenţiază doi indivizi: informaţia.

Mai exact, ceea ce ne diferenţiază nu ţine de fizic, noroc, rude sau cantitate de bani ci ţine de 3 proprietăţi ale informaţiei: modul în care procurăm, prelucrăm şi redăm informaţia prelucrată. Hai să le iau pe rînd.

Procurarea informaţiei.

Aici am în vedere atît aspectul cantitativ cît şi cel calitativ. Mai multă şcoală ar presupune o cantitate mai mare dar am văzut în practică de multe ori că lucrurile nu stau deloc aşa. Am cunoscut oameni cu studii superioare au renunţat în a-şi procura informaţia din timpul şcolii generale, traseul lor ulterior prin şcoală fiind mai degrabă rod al întîmplărilor fericite. Aşa cum am cunoscut oameni cu studii de bază care deţineau mai multă informaţie decît te-ai fi aşteptat. De asemenea calitatea informaţiei este la fel de importantă. Informaţie se găseşte atît în „Libertatea” cît şi în „Insula zilei de ieri” dar dacă le-am compara…

Mai mult, calitatea informaţiei ne defineşte traseul ulterior. Unii preferă datele concrete, alţii speculaţiile, unii se uită la filme, alţii studiază manuale etc. Un inginer strînge la fel de multă informaţie ca şi un artist dar calitatea diferă.

Iar combinarea cantităţii informaţiei procurate combinată cu aspectul ei calitativ ne dă o idee de ce Gigi Becali nu va ajunge în vecii vecilor să fie egalul lui Bill Gates. Şi credeţi-mă, asta nu are nici un fel de legătură cu banii.

Informaţia este peste tot. Tot ce vedem, auzim, simţim, mirosim şamd reprezintă informaţie. Chit că o conştientizăm sau nu, înotăm într-un ocean de date. Cu cît reuşim să extragem mai multă, cu atît mai bine.

Prelucrarea informaţiei

Eh, de aici începe show-ul. Este clar că prelucrarea informaţiei acumulate ţine, pe de-o parte, de calităţile native ale individului dar şi de antrenamentul lui. Nu este suficient să fii inteligent dacă nu te şi antrenezi. Vorba aia cu brînza bună şi buruduful de cîine probabil că se potirveşte cel mai bine aici. ‘Geaba ai IQ 130 dacă ţi-l foloseşti doar pentru a găsi scuze mai bune. Culegerile de probleme nu au apărut doar din dorinţa sadică a vreunui mason aşa cum nici antrenamentele nu fac parte din vreo conspiraţie mondială.

Cu cît te „antrenezi” mai mult, cu atît poţi prelucra informaţia acumulată mai bine. Cineva (îmi cer scuze că nu mai ţin minte cine) spunea  că doi oameni care privesc un creion văd acelaşi lucru dar înţeleg chestii diferite. Asta cred că este cea mai bună imagine a ceea ce înseamnă din punctul meu de vedere prelucrarea.

Redarea informaţiei prelucrate

Ok. Am strîns-o, am digerat-o, acum trebuie să arătăm ce am înţeles. Probleme, nu? Aparent o chestie de comunicare, redarea informaţiei n-are nici o treabă cu asta. Nu trebuie să fii bun orator ca să ştii că o piesă dintr-un puzzle nu este pusă la locul ei. Aşa cum nu trebuie să fii un bun interpret ca să îţi avertizezi prietenii că improvizaţia de reşeu electric este pe cale să ia foc.

Mai exact, fiecare domeniu are un mod propriu de redare a informaţiei prelucrate. Cu cît înţelegeţi mai bine care este acest mod, cu atît vă va fi mai simplu. Pe de altă parte, aici putem vorbi de un efect cumulativ: cu cît aveţi mai multe variante valide de redare, cu atît efectul pe care îl estimaţi va fi mai puternic. De asta a apărut şi PowerPoint-ul, cel care îmbină datele seci cu efectul vizual.

De acest ultim aspect se leagă cele mai multe cărţi de tipul „guerilla marketing”. Toate sînt variaţii pe aceeaşi temă: folosirea mai multor canale pentru prezentarea unor concluzii. Nimeni nu descoperă nimic, toţi dezvoltă pe aceeaşi temă.

 

Mda.. iar am scris prea mult. Probabil că o sa o mai fac pentru că tema „informaţie” îmi place. Şi voi mai încerca să divaghez pe marginea convingerii mele potrivit căreia cu cît eşti mai conştient de puterea informaţiei, cu atît ţi-e mai simplu. Iar pentru asta nu-ţi trebuie nici fizic, nici bani, nici noroc, nici rude, nici….

~ de popej27 pe Luni, 8 Decembrie 08.

10 răspunsuri to “Pe aşa vreme… (am dat-o-n filozofie)”

  1. …ci doar Google?

  2. Eh, si pe google, trebuie sa stii ce cauti.

  3. Asta numesc eu cruzime in zi de luni 😀

  4. Mie prelucrarea informatieimi se pare esentiala. am fost foarte socata sa cunosc o gramada de oameni care stocau un volum impresionant de cunostinte (asa, de castigat cateva emisiuni de culthura generala) fara a-l procesa insa. lucrul atsa era aparent in vocabularul in continuare limitat, gusturile dubioase, prejudecati, pareri, etc.

  5. si da, ziua asta urata de luni ne-a lovit greu pe toti 😛

  6. Damn, man!

  7. Si banuiesc ca n-ati avut de traversat Unirii.

  8. Nu, doar P-ţa Revoluţiei, Universitate, Carol I, Calea Moşilor, Obor, Colentina…

  9. O abordare inginereasca pentru o tematica eluziva.

    Descriere tehnic fulminanta, cauzalitate coerenta, acoperire exhaustiva… Un inginer care incearca sa prinda in cuvinte reci o chestie de arta: adica aia care jongleaza (dar jongleaza de adevaratelea) cu informatia fac asta inconstient, nu inregimentat si etichetat corespunzator.

    =))

  10. Nu tata, nu am zis ca o fac inconstient. Ba chiar dimpotriva. Sau crezi ca Jack Welch o fi vreun intuitiv?

Lasă un răspuns

 
